مجتمع فرهنگی مذهبی صاحب الزمان (عج)

پایگاه صاحب الزمان (عج) شهرک غرب تهران

مجتمع فرهنگی مذهبی صاحب الزمان (عج)

پایگاه صاحب الزمان (عج) شهرک غرب تهران

فصل دوم از چهل حدیث قرآنی


فصل دوم : حاملان قرآن و مسئولیت آنان


حدیث دهم : شرافت قرآنیان

قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

اشراف امتى حملۀ القرآن و اصحاب اللیل.

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله :

قرآنیان و شب زنده داران ، بزرگواران امت من هستند.

 

حدیث یازدهم : حامل قرآن

قال رسول الله علیه و آله:

حامل القرآن حامل رایۀ الاسلام و من اءکرامه فقد اکرم الله و من اهانه علیه لعنۀ الله

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

حامل و حافظ قرآن پرچمدار اسلام است ، کسى که او را احترام کند خدا را گرامى داشته است ، کسى که به او اهانت کند

مورد لعن و نفرین خدا خواهد بود.

.

.

.

حدیث دوازدهم : مقام قرآن دانان

قال النبى صلى الله علیه و آله

ان اهل القرآن فى اعلا درجۀ من الادمیین ما خلا النبیین و المرسلین فلا تستضعفوا اهل القران حقوقهم ، فان لهم من الله

لمکانا

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:

قرآنیان بالاترین مقام انسانى بعد از پیامبران و فرستادگان الهى را دارند، پس حقوق آنان را کم ندانید، زیرا در پیشگاه

الهى داراى منزلتى هستند.

 

حدیث سیزدهم : حاملان و آموزگاران قرآن

عن رسول الله صلى الله علیه و آله:

حملۀ القرآن هم المعلمون کلام الله و المتلبسون بنور الله . من والاهم فقد والى الله ، من عاداهم فقد عاد الله .

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

حاملان قرآن همان آموزگاران سخن خدا و در بر کنندگان نور خدایند، کسى که آنان را دوست بدارد، خدا را دوست داشته

و کسى که نسبت به آنان دشمنى کند با خدا دشمنى کرده است.

 

حدیث چهاردهم : مسئولیت قرآن خوان

قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

یا معاشر قراء القرآن ، اتقوا الله عز و جل فیما حملکم من کتابه ، فانى مسئول و انکم مسئولون ، انى مسئوول عن تبلیغ

الرسالۀ ، و اما انتم فتساءلون عما حملتم من کتاب الله و سنتى .

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

اى جامعه قرآن خوانان ! در مورد آنچه از قرآن خداوند بر دوش شما نهاده تقواى الهى را پیشه کنید، زیرا من و شما

مسئولیم ، من مسئول ابلاغ رسالتم و از شما درباره آنچه از کتاب خدا و سنت من دارید سؤ ال خواهد شد.

 

حدیث پانزدهم : قرآن و وظائف ما

قال النبى صلى الله علیه و آله:

تعلموا القرآن ، و تعلموا غرائبه و غرائبه فرائضه و حدوده ، فان القرآن نزل على خمسۀ وجوه : حلال و حرام و محکم و

متشابه و امثال ، فاعملوا بالحلال ، و دعوا الحرام ، و اعملوا بالمحکم ، و دعوا المتشابه ، و اعتبروا بالامثال.

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:

قرآن و شگفتیهاى قرآن و مفاهیم آن را بیاموزید. مفاهیم قرآن همان واجبات و حدود آن است ، زیرا قرآن بر پنج وجه نازل

شده است : حلال و حرام و محکم و متشابه و ضرب المثلها، به حلال قرآن عمل کنید، و حرام را رها کنید، به محکمات

عمل کنید و متشابه آن را واگذارید و از ضرب المثلها پند گیرید.

 

حدیث شانزدهم : قرآن براى عمل

قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

من تعلم القرآن فلم یعمل به و آثر علیه حب الدنیا و زینتها، استوجب سخط الله تعالى و کان فى الدرجۀ مع الیهود و

النصارى الذین ینبذون کتاب الله وراء ظهورهم.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

کسى که قرآن را بیاموزد و به آن عمل نکند و دنیا دوستى و زینت آن را بر قرآن ترجیح دهد سزاوار خشم خداوند است ، و

در ردیف یهود و نصارى قرار خواهد داشت که کتاب خدا را پشت سر انداختند.

 

حدیث هفدهم : قاریان و امیران

عن الصادق عن ابائه علیه السلام قال:

صنفان اذا صلحا صلحت امتى ، و اذا فسدا فسدت امتى : الامراء والقراء.

امام صادق علیه السلام به نقل از پدرانش فرمود:

دو گروهند که اگر اصلاح بشوند امت من اصلاح خواهند شد و چنانچه فاسد شوند امت را فاسد خواهند کرد: حاکمان و

قاریان قرآن.

 

حدیث هیجدهم : قرائت بدون عمل

قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

و من قرء القرآن و لم یعمل به حشرة الله یوم القیمۀ اعمى .

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

کسى که قرآن بخواند و به آن عمل نکند خداوند او را روز قیامت کور محشور خواهد کرد.

 

حدیث نوزدهم : قرائت قرآن و گناه

قال النبى صلى الله علیه و آله:

من قراء القرآن ثم شرب علیه حراما و آثر علیه حبا للدنیا و زینتها استوجب علیه سخط الله الا ان یتوب الا و انه ان مات

على غیر توبۀ حاجه القرآن یوم القیمۀ ، فلا یزایله الا مدحوضا.

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:

کسى که قرآن بخواند و بعد حرام بخورد و بنوشد یا محبت و زینت دنیا را بر آن برترى دهد مستوجب خشم الهى مى

شود مگر اینکه توبه کند، و اگر بدون توبه بمیرد، روز قیامت قرآن با او به محاجه برمى خیزد و تا او را محکوم نکند دست

برنمى دارد.

نظرات 5 + ارسال نظر
زینت زن=حفظ حجاب شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 08:52 ق.ظ http://hejabpix.blogfa.com

سلام
ممنونم که به وبلاگ ما سر زدین شما در بلاگ بلاگفای ما پیوند شدید.

ایشالله موفق باشید.

یا زهرا (س)

سلام علیکم
با تشکر از حضور شما

یاس تنها شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 05:51 ب.ظ http://hamta73.persianblog.ir/

سلام دوست عزیز امیدوارم که در کارتون موفق باشید ممنون که دعوتم کردید تا به جمع شما بپیوندم....با کمال افتخار لینک شدین منم با اسم یاس تنها(عاشـــــــــقان قمربنی هاشم) رو بلینکید....تادیدار بعدی یاعلی

گنبد طلا شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 07:46 ب.ظ http://www.gonbadtala.blogfa.com

سلام ممنونم از دعوتتون ... شما رو لینک کردم

kalhor شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:01 ب.ظ http://paygahem.blogfa.com

سلام بر همسنگران عزیزم
نام زیبای وبلاگ شما همچنان در پیوندهای وبلاگ ما بوده و هست و خواهد بود اخیرا سعی کردیم با توجه به کم و زیاد بودن نام وبلاگها آنان را از نظر نوشتاری سازماندهی کنیم که شما در ردیف هیجدهم قرار دارید. باور کنید اصلا قضیه این نبوده که شما ما رو لینک کردید یا نه! در هر حال از تذکرتون ممنونم و براتون آرزوی سلامتی می کنم.
التماس دعا

ققنوس &سیمرغ یکشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 04:27 ب.ظ http://www.rahqomkardeh.blogfa.com


سلام
موفق باشین
ایمیلتون رو دریافت کردم

در اولین فرصت در ققنوس لینک میشوید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد