توصیههای اخلاقی امام خمینی(ره)
کتاب جهاد اکبر، تقریر بیانات اخلاقی امام خمینی در نجف اشرف است که در
آستانه ماه مبارک رمضان و ایام دیگر خطاب به حوزههای علمیه ایراد فرمودند و به
همّت یاران امام تنظیم و منتشر گردید. هشدارهای دردمندانه و رهنمودهای اخلاقی حضرت
امام در آن ایام سخت و توانفرسا، شور ایمان و انگیزههای الهی را در طلاب و
دانشجویان متعهد برمیانگیخت و بذر اخلاص و ایمان را در قلوب جویندگان حقیقت
میکاشت؛ اینک در آستانه ماه مبارک رمضان بخشی از این رهنمودها ارائه میگردد به
امید آن که به مدد روح قدسی حضرت امام، از فیوضات این ماه با برکت بهرهمند گردیم:
دوری از اخلاق رذیله ...
خدا نکند که انسان بر اثر کثرت معاصی از درگاه حضرت باری تعالی رانده و مردود گردد
و از رحمت الهی محروم شود، که جز خلود در آتش جهنم راه دیگری نخواهد داشت. بترسید
از اینکه، خدای نخواسته، از رحمت و عنایت الهی محروم گردید و مورد خشم و غضب و عذاب
او واقع شوید. مبادا اعمال شما، کردار و گفتار شما، طوری باشد که توفیقات را از شما
سلب کند و جز خلود در نار برای شما راهی نباشد. شما الان یک سنگ گرم را نمیتوانید
دقیقهای میان کف دست نگهدارید؛ از آتش جهنم بپرهیزید.
این آتشها را از
حوزهها، از جامعه روحانیت، بیرون بریزید. این اختلافها، نفاقها، را از قلب خود
دور کنید. با خلق خدا حسن سلوک داشته نیکو معاشرت کنید؛ و با نظر عطوفت و مهربانی
به آنان بنگرید. البته با گناهکار به خاطر عصیان و طغیانش خوب نباشید، و کار زشت و
نادرست او را به رخش بکشید و او را از آن نهی کنید، ولی از هرج و مرج، آشوب و بلوا،
خود را بر حذر دارید. با بندگان خوب و صالح خدا نیکی کنید. آنان را که عالماند به
خاطر علمشان، کسانی را که در صراط هدایتاند به خاطر اعمال نیکشان، و آنان را که
جاهل و ناداناند چون بندگان خدایاند، احترام نمایید؛ خوشرفتاری کنید؛ مهربان
باشید؛ صداقت و برادری داشته باشید. مهذب شوید. شما میخواهید جامعهای را تهذیب و
ارشاد کنید، کسی که نتواند خود را اصلاح و اداره کند چه گونه میخواهد و میتواند
دیگران را راهنمایی و اداره نماید؟ اکنون از ماه شعبان چند روزی بیش نمانده است،
بکوشید در این چند روز موفق به توبه و اصلاح نفس گردید، و با سلامت نفس وارد ماه
مبارک رمضان شوید.
نکاتی از مناجات شعبانیه
در این ماه شعبان با "مناجات
شعبانیه"- که از اول تا آخر این ماه دستور خواندن آن وارد شده- خدای تبارک و تعالی
را هیچ مناجات کردید؟
و از مضامین عالی و آموزنده آن در ایمان و معرفت بیشتر
نسبت به مقام ربوبیت استفاده نمودید؟ درباره این دعا وارد شده که این مناجات حضرت
امیر، علیه السلام، و فرزندان آن حضرت است؛ و همه ائمه طاهرین، علیهم السلام، با آن
خدا را میخواندهاند. و کمتر دعا و مناجاتی دیده شده که درباره آن تعبیر شده باشد
که همه ائمه (ع) آن را میخواندهاند و با آن خدا را مناجات میکردهاند. این
مناجات در حقیقت مقدمهای جهت تنبه و آمادگی انسان برای پذیرش وظایف ماه مبارک
رمضان میباشد؛ و شاید برای این باشد که به انسان آگاه ملتفت انگیزه روزه و ثمره پر
ارج آن را تذکر دهد.
ائمه طاهرین، علیهم السلام، بسیاری از مسائل را با لسان
ادعیه بیان فرمودهاند. لسان ادعیه با لسانهای دیگری که آن بزرگواران داشتند و
احکام را بیان میفرمودند خیلی فرق دارد. اکثرا مسائل روحانی، مسائل ماوراء طبیعت،
مسائل دقیق الهی و آنچه را مربوط به معرفةالله است، با لسان ادعیه بیان
فرمودهاند. ولی ما ادعیه را تا آخر میخوانیم و متأسفانه به این معانی توجه
نداریم، و اصولا نمیفهمیم چه میخواهند بفرمایند.
در این مناجات میخوانیم:
الهی هب لی کمال الانقطاع إلیک؛ و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها إلیک، حتّی تخرق
ابصار القلوب حجب النور، فتصل إلی معدن العظمة و تصیر ارواحنا معلّقة بعزّ قدسک.
این جمله الهی هب لی کمال الانقطاع إلیک شاید بیانگر این معنا باشد که مردان
آگاه الهی باید پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان خود را برای صومی که در حقیقت
انقطاع و اجتناب از لذات دنیاست (و این اجتناب به طور کامل همان انقطاع إلیالله
میباشد.) آماده و مهیا کنند. کمال انقطاع به این سادگی حاصل نمیشود. احتیاج
فوقالعاده به تمرین، زحمت، ریاضت، استقامت و ممارست، دارد تا بتواند با تمام قوا
از ما سویالله منقطع گردد و به غیر خداوند توجهی نداشته باشد. تمام صفات وارسته
انسانی در انقطاع کامل إلیالله نهفته است. و اگر کسی بدان دست یافت، به سعادت
بزرگی نایل شده است. لیکن با کوچکترین توجه به دنیا محال است انقطاع إلیالله تحقق
یابد. و کسی که بخواهد روزه ماه مبارک رمضان را با آن آدابی که از او خواستهاند
انجام دهد، لازم است انقطاع کامل داشته باشد تا بتواند مراسم و آداب مهمانی را به
جا آورد، و به مقام میزبان تا آنجا که ممکن است عارف گردد. طبق فرمایش حضرت رسول
اکرم (ص) (به حسب خطبهای که به آن حضرت منسوب است) همه بندگان در ماه مبارک رمضان
به مهمانی خداوند تعالی دعوت شدهاند و مهمان پروردگار خود میباشند. آنجا که
میفرماید: ایّها الناس، إنه قد اقبل الیکم شهر اللّه... و قد دعیتم فیه إلی ضیافة
اللّه. شما در این چند روزی که به ماه مبارک رمضان مانده به فکر باشید؛ خود را
اصلاح کرده توجه به حق تعالی پیدا نمایید؛ از کردار و رفتار ناشایسته خود استغفار
کنید؛ اگر خدای نخواسته گناهی مرتکب شدهاید، قبل از ورود به ماه مبارک رمضان توبه
نمایید؛ زبان را به مناجات حق تعالی عادت دهید. مبادا در ماه مبارک رمضان از شما
غیبتی، تهمتی، و خلاصه گناهی، سربزند، و در محضر ربوبی با نعم الهی و در مهمانسرای
باری تعالی آلوده به معاصی باشید.
دعوت به ضیافت الهی
شما در این ماه شریف
به ضیافت حق تعالی دعوت شدهاید: دعیتم فیه إلی ضیافةالله خود را برای مهمانی
باشکوه حضرت حق آماده سازید. لا اقل به آداب صوری و ظاهری روزه پایبند باشید. (آداب
حقیقی باب دیگری است که به زحمت و مراقبت دایم نیاز دارد.) معنای روزه فقط خودداری
و امساک از خوردن و آشامیدن نمیباشد؛ از معاصی هم باید خودداری کرد. این از آداب
اولیه روزه میباشد که برای مبتدیهاست. (آداب روزه برای مردان الهی که میخواهند به
معدن عظمت برسند غیر از این میباشد.) شما اقلا به آداب اولیه روزه عمل نمایید؛
وهمانطور که شکم را از خوردن و آشامیدن نگه میدارید، چشم و گوش و زبان را هم از
معاصی باز دارید. از هم اکنون بنا بگذارید که زبان را از غیبت، تهمت، بدگویی و دروغ
نگه داشته، کینه، حسد، و دیگر صفات زشت شیطانی را از دل بیرون کنید. اگر توانستید،
انقطاع إلیالله حاصل نمایید؛ اعمال خود را خالص و بیریا انجام دهید؛ از شیاطین
انس و جن منقطع شوید؛ لیکن به حسب ظاهر از رسیدن و دست یافتن به چنین سعادت
ارزندهای مأیوس میباشیم؛ اقلا سعی کنید روزه شما مشفوع به محرمات نباشد.
در
غیر این صورت اگر روزه شما صحیح شرعی باشد، مقبول الهی نبوده بالا نمیرود. بالا
رفتن عمل و مقبولیت آن، با صحت شرعی خیلی تفاوت دارد. اگر با پایان یافتن ماه مبارک
رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از
ماه صیام فرقی نکرد، معلوم میشود روزهای که از شما خواستهاند محقق نشده است؛
آنچه انجام دادهاید روزه عامه حیوانی بوده است.
در این ماه شریف، که به
مهمانسرای الهی دعوت شدهاید، اگر به حق تعالی معرفت پیدا نکردید یا معرفت شما
زیادتر نشد، بدانید در ضیافةالله درست وارد نشدید و حق ضیافت را به جا نیاوردید.
نباید فراموش کنید که در ماه مبارک، که "شهر اللّه" میباشد و درهای رحمت الهی به
روی بندگان باز است و شیاطین و اهریمنان- به حسب روایت- در غل و زنجیر به سر
میبرند، اگر شما نتوانید خود را اصلاح و مهذب نمایید، نفس اماره را تحت مراقبت و
کنترل خود درآورید، هواهای نفسانیه را زیر پا گذاشته علاقه و ارتباط خویش را با
دنیا و مادیت قطع کنید، بعد از پایان یافتن شهر صیام مشکل است بتوانید این مسائل را
به مرحله عمل درآورید. بنابراین، از فرصت استفاده کنید و پیش از آنکه این فیض عظمی
سپری گردد، در مقام اصلاح، تزکیه و تصفیه امور خود برآیید؛ خود را برای انجام وظایف
ماه صیام آماده و مهیا سازید. طوری نباشد که پیش از فرارسیدن شهر رمضان همانند ساعت
به دست شیطان کوک شده در این یک ماه که شیاطین در زنجیرند شما به طور خودکار به
معاصی و اعمال خلاف دستورات اسلام مشغول گردید! گاهی انسان عاصی و گناهکار بر اثر
دوری از حق و کثرت معصیت آنچنان در تاریکی و نادانی فرو میرود که دیگر نیازی به
وسوسه شیطان ندارد، خود به رنگ شیطان در میآید.
صبغةالله مقابل صبغه شیطان
است. و کسی که دنبال هوای نفس رفت و از شیطان متابعت کرد، بتدریج به صبغه او
درمیآید. شما تصمیم بگیرید لااقل در این یک ماه از خود مراقبت به عمل آورید؛ از
گفتار و کرداری که خداوند تبارک و تعالی راضی نیست اجتناب ورزید. از هم اکنون در
همین مجلس با خدای خود عهد ببندید که در ماه مبارک رمضان از غیبت، تهمت، و بدگویی
نسبت به دیگران، خودداری کنید. زبان، چشم، دست، گوش، و سایر اعضا و جوارح، را تحت
اراده خود درآورید.
مراقبت از اعمال
اعمال و اقوال خود را مراقبت نمایید،
شاید همین عمل شایسته موجب گردد که خداوند تبارک و تعالی به شما توجه فرموده توفیق
عنایت کند؛ و پس از سپری شدن شهر صیام که شیاطین از زنجیر رها میگردند شما اصلاح
شده باشید و دیگر فریب شیطان را نخورید و مهذب گردید. باز تکرار میکنم تصمیم
بگیرید در این سی روز ماه مبارک رمضان مراقب زبان، چشم، گوش، و همه اعضا و جوارح
خود باشید، و دایما متوجه باشید این عملی که میخواهید انجام دهید، این سخنی که
میخواهید بر زبان آورید، این مطلبی که دارید استماع میکنید، از نظر شرع چه حکمی
دارد؟ این آداب اولی و ظاهری صوم است؛ اقلا به این آداب ظاهری صوم پابند باشید. اگر
دیدید کسی میخواهد غیبت کند، جلوگیری کنید و به او بگویید ما متعهد شدهایم که در
این سی روز رمضان از امور محرمه خود داری ورزیم. و اگر نمیتوانید او را از غیبت
باز دارید، از آن مجلس خارج شوید؛ ننشینید و گوش کنید. مسلمین باید از شما در امان
باشند. کسی که دیگر مسلمانان از دست و زبان و چشم او در امان نباشند، در حقیقت
مسلمان نیست؛ مسلمان ظاهری و صوری میباشد؛ لا اله الاّالله صوری گفته است. اگر،
خدای نخواسته، خواستید به کسی جسارت کنید، اهانت نمایید، مرتکب غیبت شوید، بدانید
که در محضر ربوبی هستید؛ مهمان خدای متعال میباشید، و در حضور حق تعالی به بندگان
او اسائه ادب میکنید؛ و اهانت به بنده خدا اهانت به خداست. اینان بندگان خدا
هستند؛ خصوصا اگر اهل علم بوده در صراط علم و تقوی باشند. گاهی میبینی که انسان به
واسطه این امور به جایی میرسد که در وقت مرگ خدا را تکذیب میکند! آیات الهی را
منکر میگردد: ثُمَّ کانَ عاقبةُ الّذین اساؤا السّوای أن کَذَّبوا بآیاتِالله و
کانوا بها یَسْتَهْزِؤن این امور بتدریج واقع میشود. امروز یک نظر غیر صحیح، فردا
یک کلمه غیبت، و روز دیگر اهانتی به مسلمان و... کم کم این معاصی در قلب انباشته
میگردد، و قلب را سیاه کرده انسان را از معرفةالله باز میدارد؛ تا به آنجا
میرسد که همه چیز را انکار کرده حقایق را تکذیب مینماید.
طبق بعضی آیات، به
تفسیر برخی از روایات، اعمال انسان به رسول خدا (ص) و ائمه طاهرین (ع) عرضه میشود
و از نظر مبارک آنان میگذرد. وقتی که آن حضرت به اعمال شما نظر کنند و ببینند که
از خطا و گناه انباشته است، چه قدر ناراحت و متأثر میگردند؟ نخواهید که رسول خدا
ناراحت و متأثر شوند؛ راضی نشوید که قلب مبارک آن حضرت شکسته و محزون گردد. وقتی آن
حضرت مشاهده کند که صفحه اعمال شما مملو از غیبت و تهمت و بدگویی نسبت به مسلمان
میباشد و تمام توجه شما هم به دنیا و مادیت است و قلوب شما از بغض، حسد، کینه و
بدبینی به یکدیگر لبریز شده، ممکن است در حضور خدای تبارک و تعالی و ملائکةالله
خجل گردد که امت و پیروان او نسبت به نعم الهی ناسپاس بوده و این گونه افسار گسیخته
و بیپروا به امانات خداوند تبارک و تعالی خیانت میکنند. فردی که به انسان مربوط
است، اگر چه نوکر انسان باشد، اگر خلافی مرتکب شد، مایه خجلت انسان میگردد. شما
مربوط به رسولالله (ص) هستید، شما با ورود به حوزههای علمیه خود را به فقه اسلام،
رسول اکرم، و قرآن کریم مرتبط ساختهاید، اگر عمل زشتی مرتکب شدید، به آن حضرت
برمیخورد، بر ایشان گران میآید؛ ممکن است خدای نخواسته شما را نفرین کند. راضی
نشوید که رسول خدا (ص) و ائمه اطهار، علیهم السّلام، نگران و محزون گردند.
روزه
خالص
قلب انسان مانند آینه صاف و روشن است، و بر اثر توجه فوقالعاده به دنیا و
کثرت معاصی کدر میشود؛ ولی اگر انسان لااقل صوم را برای حق تعالی خالص و بیریا
انجام دهد (نمیگویم عبادات دیگر خالص نباشد، همه عبادات لازم است خالص و بیریا
انجام گیرد.) این عبادت را که اعراض از شهوات، اجتناب از لذات، و انقطاع از غیر
خداست در این یک ماه بخوبی انجام دهد، شاید تفضل الهی شامل حال او شده آینه قلبش از
سیاهی و کدورت زدوده گردد؛ و امید است که او را از عالم طبیعت و لذات دنیوی منحرف و
منصرف سازد؛ و آن گاه که میخواهد وارد "شب قدر" شود، نورانیتهایی که در آن شب برای
اولیا و مؤمنین حاصل میشود به دست آورد.
و جزای چنین روزهای خداست؛ چنانکه
فرموده است: الصّوم لی و انا اجزی به. چیز دیگر نمیتواند پاداش چنین روزهای باشد.
جنات نعیم در مقابل روزه او بیارزش بوده نمیتواند پاداش آن به حساب آید. ولی اگر
بنا باشد که انسان به اسم روزه دهان را از مطعومات ببندد و به غیبت مردم باز کند و
شبهای ماه مبارک رمضان، که مجالس شب نشینی گرم و دایر بوده وقت و فرصت بیشتری است،
با غیبت، تهمت و اهانت به مسلمانان به سحر انجامد، چیزی عاید او نمیشود و اثری بر
آن مترتب نمیگردد.
آداب مهمانی
بلکه چنین روزهداری آداب مجلس مهمانی حق
را رعایت نکرده، حق ولینعمت خود را ضایع نموده است- ولینعمتی که پیش از آفرینش
انسان، همه گونه وسایل زندگی و آسایش را برای او فراهم کرده؛ اسباب تکامل را تهیه
دیده است؛ انبیا را برای هدایت فرستاده؛ کتابهای آسمانی نازل فرموده است؛ برای
رسانیدن انسان به معدن عظمت و نور ابهج قدرت داده؛ عقل و ادراک عنایت کرده؛
کرامتها فرموده است، و اکنون از بندگانش دعوت به عمل آورده که به مهمانخانه او وارد
شده بر خوان نعمت او بنشینند، و شکر و سپاس حضرتش را تا آنجا که از دست و زبان آنان
برمیآید ادا نمایند. آیا صحیح است که بندگان از خوان نعمت او بهرهمند گردند، از
وسایل و اسباب آسایشی که در اختیار آنان قرار داده استفاده کنند، و با مولی و
میزبان خود مخالفت ورزند و بر ضد او قیام نمایند؟ اسباب و وسایلی که او به آنان
ارزانی داشته علیه او و بر خلاف خواست او به کار برند؟ آیا این ناسپاسی و نمک
ناشناسی نیست که انسان سر سفره مولای خویش بنشیند، و با اعمال و کردار گستاخانه و
بیادبانه خود نسبت به میزبان محترم که ولینعمت او میباشد اهانت و جسارت کند،
کارهایی را که نزد میزبان زشت و قبیح است مرتکب گردد؟
مهمان باید لا اقل میزبان
را بشناسد و به مقام او معرفت داشته باشد، و به آداب و رسوم مجلس آشنا بوده سعی کند
عملی بر خلاف اخلاق و نزاکت از او سرنزند. مهمان خداوند متعال باید به مقام خداوندی
حضرت ذی الجلال عارف باشد- مقامی که ائمه، علیهم السّلام، و انبیای بزرگ الهی همیشه
دنبال معرفت بیشتر و شناخت کامل آن بودهاند و آرزو داشتند که به چنین معدن نور و
عظمتی دست یابند. و أنر أبصار قلوبنا بضیاء نظرها إلیک، حتّی تخرق أبصار القلوب حجب
النّور فتصل إلی معدن العظمه. ضیافةالله همان "معدن عظمت" است. خداوند تبارک و
تعالی برای ورود به معدن نور و عظمت از بندگانش دعوت فرموده است، لیکن بنده اگر
لایق نباشد نمیتواند به چنین مقام با شکوه و مجللی وارد گردد. خداوند تعالی بندگان
را به همه خیرات و مبرّات و بسیاری از لذات معنوی و روحانی دعوت فرموده است، ولی
اگر آنان برای حضور در چنین مقامات عالیهای آمادگی نداشته باشند، نمیتوانند وارد
آن شوند. با آلودگیهای روحی، رذایل اخلاقی، معاصی قلبیه و قالبیه، چه گونه میتوان
در محضر ربوبی حضور یافت و در مهمانسرای رب الارباب که "معدن العظمة" میباشد وارد
شد؟
لیاقت میخواهد؛ آمادگی لازم است. با روسیاهیها و قلبهای آلوده که به
حجابهای ظلمانی پوشیده شده است این معانی و حقایق روحانی را نمیتوان درک کرد. باید
این حجابها پاره گردد و این پردههای تاریک و روشنی که بر قلبها کشیده شده و مانع
وصال إلیالله گردیده کنار رود، تا بتوان در مجلس نورانی و با شکوه الهی وارد شد.
توجه به غیر خدا انسان را به حجابهای "ظلمانی" و "نورانی" محجوب مینماید. کلیه
امور دنیوی اگر موجب توجه انسان به دنیا و غفلت از خداوند متعال شود، باعث حجب
ظلمانی میشود. تمام عوالم اجسام حجابهای ظلمانی میباشد. و اگر دنیا وسیله توجه به
حق و رسیدن بهدار آخرت، که "دار التشریف" است، باشد، حجابهای ظلمانی به حجب نورانی
مبدل میگردد. و "کمال انقطاع" آن است که تمام حجب ظلمانی و نورانی پاره و کنار زده
شود، تا به مهمانسرای الهی که "معدن عظمت" است بتوان وارد گردید. لهذا در این
"مناجات" از خداوند متعال بینایی و نورانیت قلبی طلب میکنند، تا بتوانند حجب
نورانی را دریده به معدن عظمت برسند: حتّی تخرق أبصار القلوب حجب النّور، فتصل إلی
معدن العظمة.
ولی کسی که هنوز حجابهای ظلمانی را پاره نکرده، کسی که تمام توجه
او به عالم طبیعت است و، العیاذ باللّه، منحرف عنالله میباشد، و اصولا از ماوراء
دنیا و عالم روحانیت بیخبر بوده و منکوس إلی الطبیعه است، و هیچ گاه در مقام
[این] برنیامده که خود را تهذیب کند، حرکت و نیروی روحانی و معنوی در خویشتن ایجاد
نماید، و پردههای سیاهی را که روی قلب او سایه افکنده کنار زند، در اسفل سافلین که
آخرین حجب ظلمانیست قرار دارد: ثُمَّ رَدَدْناهُ اسْفَلَ سافلین. در صورتی که
خداوند عالم بشر را در عالیترین مرتبه و مقام آفریده است: لَقَدْ خَلَقْنَا
الانسانَ فی احْسَنِ تَقویمٍ. کسی که از هوای نفس پیروی میکند و از روزی که خود را
شناخته به غیر عالم ظلمانی طبیعت توجهی ندارد و هیچگاه فکر نمیکند که ممکن است
غیر از این دنیای آلوده تاریک جا و منزل دیگری هم وجود داشته باشد، در حجاب ظلمانی
فرو رفته، مصداق اخْلَدَ الی الارْضِ و اتَّبَعَ هواه گردیده است. او با آن قلب
آلوده به گناهی که در پرده ظلمانی پوشیده شده و روح گرفتهای که بر اثر کثرت گناه و
معصیت از حق تعالی دور گشته، آن هوا پرستیها و دنیا طلبیهایی که عقل و چشم حقیقت
بین او را کور کرده است، نمیتواند از حجابهای ظلمانی برهد، چه رسد اینکه حجب
نورانی را پاره کرده انقطاع إلیالله حاصل نماید. او خیلی معتقد باشد که مقام
اولیای خدا را منکر نشود؛ عوالم برزخ، صراط، معاد، قیامت، حساب، کتاب، بهشت و جهنم
را افسانه نخواند. انسان بر اثر معاصی و دلبستگی به دنیا بتدریج این حقایق را منکر
میگردد؛ مقامات اولیا را انکار میکند، با اینکه مقامات اولیا بیش از این چند
جملهای که در دعا و مناجات وارد شده نمیباشد.
- معنای روزه فقط خودداری و
امساک از خوردن و آشامیدن نیست؛ از معاصی هم باید خودداری کرد
- در این ماه
شریف، که به مهمانسرای الهی دعوت شدهاید، اگر به حق تعالی معرفت پیدا نکردید یا
معرفت شما زیادتر نشد، بدانید در ضیافةالله درست وارد نشدید و حق ضیافت را به جا
نیاوردید
- خداوند تبارک و تعالی برای ورود به معدن نور و عظمت از بندگانش دعوت
فرموده است، لیکن بنده اگر لایق نباشد نمیتواند به چنین مقام با شکوه و مجللی وارد
گردد.
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی (26/04/1391)
تبادل لینک رایگان 9 رنگ ====================== ابتدا ما را با آدرس http://www.9rang.com و عنوان درج تبلیغات رایگان لینک کنید ======================= سپس لینک خود را در صفحه زیر قرار دهید . ====================== http://link.9rang.com ====================== به وبلاگ های پیج رنک بالا یک آگهی ویژه نیز داده می شود(سایت 9رنگ روزانه بیش از 4000 نفر بازدید کننده دارد ) ---==-==---===-==-=-==-=-- با تشکر
(ماه استغفار)
سلامم بر تو ای ماه شریف و ماه بی همتا
درودم بر تو ای ماه عزیز خالق یکتا
سلامم بر تو ای ماه دعا ای ماه آمرزش
درودم بر تو ای ماه ثنا ای ماه آمرزش
سلامم بر تو ای ماه ورع ای ماه استغفار
درودم بر تو ای ماه نماز و ماه استغفار
سلامم بر تو ای ماه فضیلت ماه آزادی
درودم بر تو ای ماه عزیمت ای مه شادی
سلام بر تو ای ماه هدایت ای مه ایمان
درودم برتو ای ماه عنایت ای مه سبحان
سلامم بر تو ای ماه تلاوت ای مه فرقان
درودم بر تو ماه شهادت ای مه قرآن
سلامم بر تو ای ماه مبارک ماه وعظ و پند
درودم بر تو ای ماه سالک ای مه پیوند
سلامم بر تو ای ماه ولایت ای مه والا
درودم بر تو ای ماه سعادت ای مه رعنا
با افتخار لینک شدید
بنام خدا سلام
در پناه خداوند متعال ودر راه ترویج ارزش های الهی واسلام موفق وموید باشید .
نکته ای که به دوستان دیگر هم گفنم در وبلاگ نویسی احترام بالا به نظرات کاربران است ویکی از اینها گذاشتن کلید قطع صوت برای نوحه زمینه وبلاگ است یا حده اقل با تعغیر تنظیمات کد ان پخش یکبار باشد .
ببخشید در کار شما فضولی کردم
یا علی پلاک عاشقی
نایب زیاره شما در جوار امام رئوف علی ابن موسی الرضا (علیه السلام)
با عرض سلام به شما دوست و همکار گرامی
خوشبختانه این امر از همان ابتدای تاسیس این وبلاگ مد نظر مدیریت آن بوده است و به همین منظور در پایین این وبلاگ ( این بار بادقت بیشتر توجه نمایید) متن نوشتاری و کلید قطع صوت این آهنگ نیز وجود دارد.
با سپاس از شما
سلام
خوشحالم که بعد از اینهمه فاصله به روز هستین
سلام الله علیکم و صلواته
خداقوت
پیشاپیش فرارسیدن ماه ضیافت الهی را بر شما دوست اهل بیت علیهم السلام
تبریک عرض می نمایم.
--------------------
گنجینه ی نورانی قرآن رمضان است / آرامش دلهای پریشان رمضان است
مجموعه ی گلهاست شب وروز عزیزش / یعنی به حقیقت که گلستان رمضان است
-------------------
امام صادق علیه السلام فرمود:
خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند . . .
انشاءالله موفق و موید باشید
سلام.
تشکر از حضور گرمتون.
یا زهرا (س)
سلام بزرگوار
خوشحالم که دوباره برگشتید
خیلی اینجا اومدم ولی فک کردم شاید دیگه ادامه نمی دید
ممنون از دعوتتون
پست خوبی بود
موفق باشید
با تشکر از لطف همه ی شما عزیزان
شما نیز موفق باشید
التماس دعا
سلام
میدونی والاترین جهاد روزه داری در هوای گرمه ؟؟؟
بیا این جهاد امسال رو تقدیم کنیم به مولا و مزد این جهاد را از خدا سلامتی و تعجیل در فرج مولا درخواست کنیم ...
ببخش که یه مدت زیادی نبودم
مشکلات کاریه دیگه
ماموریته دیگه ...
به امید فرج
لب تشنه گر شدی ،تو در این ماه بندگی
آبی زدیده،هدیه به طفل رباب کن
تشکر از وبلاگ بسیار خوبتان
شدیدا التماس دعا
واقعا عملکرد شما ستودنی و قابل تقدیره
تشکر از لطف شما